Pyrénées Stories

Frore de Carme

Vi de la quinzena

Eladio Piñeiro va fundar amb la seva dona Cellers Mar de Frades el 1983, després d'estar diversos anys elaborant vi Albarinyo, abans que es concedís la Denominació d'origen Rias Baixas.

El seu desig era elaborar un vi personal, amb un Packaging totalment descontextualitzat i trencador, i així va néixer una elaboració especial de most llàgrima que va presentar en societat amb la collita del 91 i una vestimenta única, que va suposar tota una revolució pel que fa a imatge externa d'un vi de qualitat, arribant a aparèixer en la revista nord-americana Time. Una altra fita comercial vi amb l'ús pioner d'una etiqueta termo sensible, que incorporava un missatge ocult per al consumidor, consistent en un galió invisible que cobrava color quan el vi estava a temperatura de tast, i que aporta la possibilitat d'una degustació òptima. També va aconseguir posicionar un licor d'orujo exclusiu, el packaging i el de la resta de la gamma van aconseguir repercussió amb el seu disseny basat en la forma d'un alambí tradicional utilitzat en la destil·lació. Això dona una idea de l'exclusivitat dels consumidors als quals es va dirigir, per a ells va tractar de fer elaboracions molt especials basant-se en les arrels d'aquesta terra del Salnés, extraient el que hi ha d'excepcional en la varietat albarinyo tant en el vi com a la destil·lació de les seves pells.

Al gener de l'any 2003, a causa d'una malaltia greu de la seva parella, va decidir atendre alguna de les ofertes de compra que cada any rebia, atès que la seva marca en tots els estudis de mercat sortia com la de major capacitat de creixement entre altres característiques. Donada la situació familiar i per tenir garanties d'afrontar-la, va decidir vendre únicament la seva marca "Mar de Frades", signant un pacte de no competència durant tres anys i llogant el celler durant aquest període. Motivat per aquest esdeveniment familiar, i després del seu feliç desenllaç, torna per confirmar el que veritablement li emociona i manté ple de vida. 

El 2005 Eladio va començar l'elaboració d'un vi en homenatge a la seva dona, que s'havia recuperat del tot. Va posar en marxa la transició a l'agricultura biodinàmica, deixant durant anys que les vinyes s'alliberessin de pesticides, i practicant una viticultura acord.

El 2008 va tornar al mercat amb Frore de Carme, un albarinyo rural de fermentació espontània sense llevats industrials, buscant l'autenticitat i característiques pròpies d'aquesta varietat, en complicitat amb el caràcter que li imprimeix el microclima de la Vall del Salnés i els seus sòls de granit degradat. Va mantenir el seu esperit innovador utilitzant un nou tap de vidre, en una ampolla de disseny propi (un "àmfora art nouveau"), i recuperant la idea de la tinta termo sensible, aquest cop amb un peix portat al bec per un corb marí, en una de les diverses figures serigrafiades d'aquesta au, en honor a la Ria d'Arosa.

El 2012, va presentar Envidiacochina, un vi amb una etiqueta que representa una hipotètica retallada de premsa d'un mitjà anglosaxó, on s'explica l'expressió popular espanyola "enveja porca". L'etiqueta, a manera de tira còmica, mostra una vinyeta diferent en cada nova anyada. La Dama, personatge principal de la historieta i que personifica l'Enveja, és protagonista absoluta en aquesta primera anyada, mostrant els seus pits sense cobrir, el que va motivar el rebuig de la FDA. La Dama es va representar aquí amb un cap tallat a la mà, emulant la clàssica icona de Salomé, i la vinyeta va ser censurada, havent de llançar al mercat una revisió de la mateixa amb la figura vestida. Un altre element diferenciador en el packaging d'aquest producte és el seu tap completament natural, produït amb canya de sucre en comptes del tradicional tap de suro. Atès l'excés d'acidesa dels vins gallecs, sobretot antany, Eladio va posar en marxa un mètode per rebaixar l'acidesa al vi. Va usar per a això petxines d'ostres en suspensió dins d'un tanc d'inox, pel seu alt contingut en calci. Aquest mètode va ser objecte d'interès en el sector.

En els últims anys Eladio ha anat traient altres productes, sempre realitzant microvinificacions de vinyes molt específiques buscant vins expressius, longeus i d'un ampli maridatge gastronòmic. ar.

Frore del Carme de Eladio Piñeiro és un vi singular tant en la seva metodologia d'elaboració com en el seu taponat, disseny i funcionalitat del seu envàs:

  • Frore de Carme es produeix en terrers amb condicions excepcionals, amb una viticultura i procés d'elaboració singulars.
  • Les nostres vinyes tenen una edat mitjana de més de 36 anys, portant més de deu practicant viticultura biodinàmica.
  • La imatge externa de Frore de Carme està tan cuidada com el seu contingut, destacant els següents aspectes:
    • Etiqueta termo-sensible, que permet conèixer la temperatura òptima de consum.
    • Tap de vidre hermètic, testat als Estats Units i al Rhin, que permet el destapament manual. El sistema afavoreix l'evolució del vi, impedeix l'oxidació i manté l'espectre floral i afruitat de l'Albariño, evitant defectes de suro i conjurant la contaminació per TCA o anisoles.
    • Disseny de l'ampolla que representa una àmfora moderna en vidre de primera qualitat. Iconografia, logotips i ampolla dissenyats per Eladio Piñeiro.

FASE VISUAL: groc palla, brillant i intens.
FASE OLFACTIVA: mineralitat salina, fruites blanques, poma, pera ... Amb tocs cítrics, fonoll. Intens i complex.
FASE GUSTATIVA: Fresc amb carbònic de fermentació, cítric, ampli, gras, glicèric. Notes fruiteres en almívar, acidesa equilibrada, estructurat, mineral i amb final molt llarg i persistent.

  • VARIETATS DE RAÏM: 100% Albariño
  • TIPUS D'ELABORACIÓ: Maceració pel·licular, criança sobre lies en dipòsit d'inox amb batonatge
  • GRADUACIÓ: 13% vol.
  • CLIMA DE LA ZONA: Atlàntic (amb microclimes)
  • TEMPERATURA MITJANA DE FERMENTACIÓ: 12º
  • TEMPERATURA DE CONSUM: 9º - 10º.